 Gecomprimeerde
lucht als energie accumulator
|
|
Cilinder druk p1 |
MPa |
Omgevingsdruk p2 |
MPa |
Cilinder volume v1 |
10-3 m3 |
Cilinder temperatuur T1 |
K |
Specifieke warmte capaciteit cp |
kJ/(kg·K) |
Specifieke warmte capaciteit cv |
kJ/(kg·K) |
|
Gas constante R=cp-cv |
kJ/(kg·K) |
Isentroop coëfficiënt k=cp/cv |
- |
massa gecomprimeerde lucht m=p·V/(R·T) |
kg |
| Isotherme expansie |
Adiabatische expansie |
Geëxpandeerde volume v2 |
m3 |
m3 |
Energie inhoud Ep |
kJ |
kJ |
Temperatuur T2 |
K |
K |
1) Een adiabatische expansie resulteert in een
temperatuurverlaging waarbij de lucht vloeibaar kan worden. De
waterdamp in de lucht vormt dan condensdruppeltjes.
2) Een luchtmotor wordt door de expansie van lucht in
de motor koud, waarmee een warmte uitwisseling met de omgeving
wordt bevorderd.
3) Vergeleken met accu's heeft gecomprimeerde lucht als energie
drager het voordeel van een redelijke energie dichtheid en geen milieu
belastende materialen, zeer snel vullen tegen lage kosten en een
lange levensduur van het drukvat. Deze punten maken het
technisch interessant om luchtmotoren te ontwikkelen voor
allerlei lucht aangedreven voertuigen (http://en.wikipedia.org/wiki/Compressed-air_energy_storage). |
|
www.werktuigbouw.nl |